MATMOT, 5 OM DAGEN OG LUNSJSERVERING

I Abra Cadabra barnehage jobber vi med matmot. Det vil si å ha mot til å utforske og smake på ny type mat for barna. Vi prøver lære barna å ha positivitet og nysgjerrighet for å prøve å smake på ny mat, for eksperimentering av maten. Hva lukter den? Hvordan ser den ut, hva ligner den på? Hvordan smaker den? Som et eksempel smakte vi på hvitløk og ingefær en dag. Alle barna smakte, luktet og kjente på hvitløken og ingefæren. Dette er sterke smaker og spontant ble ingefæren kastet utover bordet. Den smakte sterkt og hvitløken var ikke SÅ sterk kunne et av barna fortelle.

Til alle måltidene i barnehagen serverer vi rikelig med frukt og grønnsaker 🥦🌽🥒🫑🍅🥑🍌🍎🥝🍐
Under måltidet har vi fokus på tilgjengelighet og mulighet for å smake og kjenne på ulike grønnsaker og frukter. Noen barn trenger lengre tid før de vil smake, og da er det viktig at grønnsakene/frukta er tilgjengelig. Vi har alltid noen basisgrønnsaker som alltid er på fatet, samtidig som vi varierer med andre innspill over litt tid.
Her var det kokt kålrot, avokado og mais som var innspill, og jammen gikk det med mye grønnsaker til lunsjen idag 😍
Gjennom å tilby rikelig med frukt og grønt, bidrar vi til FEM OM DAGEN, og et sunt og næringsrikt kosthold. I tillegg serverer barnehagen lunsj