Matservering, matglede og matmot i barnehagen

5 om dagen! Vårt mattilbud består at lunsj og rikelig med frukt og grønt. Vårt mål for arbeidet rundt mat i barnehagen er å gi barna gode smaksopplevelser, legge til rette for at barna får smake på varierte råvarer, at de tør å smake, utvikler smakssansene sine og få et sunt og godt kosthold med mye og varierte råvarer av grønnsaker og frukt, og ha gode pedagogiske aktiviteter med barna omkring mat.

Forskning viser at barnehager serverer nok frukt, men alt for lite grønnsaker i barnehagen. Vi serverer rikelig med grønnsaker til alle måltider, og vi ser at dette gjør at barna blir villige til å smake og blir stort sett "altetende" når det gjelder grønt og frukt. Det er spennende å smake; noen smaker og liker mye, mens andre trenger mer tid til å venne seg på smaker og konsistenser. Vi ser at ved å gi barna tid til å bli vant til ulike smaker og servere det samme over tid, spiser de fleste mye grønnsaker i løpet av en barnehagedag. Vi prøver å ha et kjent repertoar på fatene også legger vi til en ny grønnsak. Da serveres det alltid noe barna liker, samtidig som de får tatt på , luktet på og etterhvert spiser nye grønnsaker som blir presentert.